Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σελίδες

Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου 2014

Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον

ΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ, ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Καθόμουνα πάλι με το φίλο μου το Βάκη και πίναμε τον καφέ μας σε μια καφετέρια της οδού Ονασαγόρου και χωρίς να το επιδιώξουμε ακούγαμε μια συζήτηση από το διπλανό τραπεζάκι. Η ουσία της συζήτησης περιστρεφόταν γύρω από το τι μέλλον θα παραδώσουμε στα παιδιά μας με αυτή την οικονομική κρίση που μαστίζει τον τόπο μας. Οι συνομιλητές από το διπλανό τραπεζάκι είχαν και «ευφάνταστε»ς ιδέες για το τι δέον γενέσθαι για να βγούμε από την κρίση. Ιδέες του τύπου για όλα φταίει η τρόικα και όχι το κακό μας το κεφάλι, «να φύγουμε από την Ευρώπη», «να τους συλλάβουν όλους και να τους αναγκάσουν να φέρουν τα λεφτά μας πίσω», «πού είσαι λίρα μου;» κλπ, κλπ. Πολλές φορές όταν ακούω κάτι τέτοια σκέφτομαι πως η θεωρία «για όλα φταίνε οι άλλοι» είναι η καλύτερη συνταγή για σίγουρη καταστροφή. ΄Ημουν έτοιμος να ανοίξω κουβέντα με το Βάκη για το θέμα αυτό αλλά με πρόλαβε εκείνος.
-          «Το μέλλον άδηλον» έλεγαν οι αρχαίοι ημών πρόγονοι, είπε και κοντοστάθηκε περιμένοντας τη δική μου αντίδραση.
-          «Θα πάω σε μάγισσες, σε χαρτορίχτρες» αντιδρώ εγώ και περιμένω να δω τη δική του αντίδραση, να δω πώς θα πάρει την ατάκα που του έριξα.
-          Καλά, εγώ μιλώ σοβαρά και εσύ «ένα δύο τρία οπ, το έριξες στο σορολόπ»!
-          Κι εγώ σοβαρά μιλώ! Δεν είπες ότι το μέλλον είναι άδηλον;
-          Το είπα αλλά το λένε από αρχαιοτάτων χρόνων!
-          Ναι το είπε ο αρχαίος Έλληνας ποιητής Φωκυλίδης από τον πέμπτο προ Χριστού αιώνα. ΄Ελεγε, αν το θυμάμαι καλά, ότι κανείς δεν ξέρει τι θα φέρει η επόμενη και ότι ο θάνατος στον άνθρωπο είναι ακαθόριστος και το μέλλον άγνωστο!
-          Χτύπα ξύλο χριστιανέ μου! Πάντως το λέει καθαρά ότι το μέλλον είναι άγνωστο! Κανένας δεν ξέρει το μέλλον του!
-          Σωστά το είπες, κανείς δηλαδή σε ατομικό επίπεδο. Σε συλλογικό όμως;
-          Μην μου αρχίσεις τις φιλοσοφίες σου πάλι! Είπα κι εγώ να πω μια κουβέντα που λέει ο μέσος άνθρωπος και μου άρχισες τις σοφιστείες και θυμήθηκες και το Φωκαίδη …
-          Φωκυλίδης!
-          Όπως και να τον λένε!
-          Λοιπόν Βάκη. Τά θελες και τά παθες! ΄Ακου και τα δικά μου. Σε συλλογικό επίπεδο, σε επίπεδο οικογένειας, κοινωνίας, έθνους το παρόν έχει προκαθοριστεί από το παρελθόν, από την ιστορία, και το μέλλον καθορίζεται από το παρόν που κάθε μέρα που περνά γίνεται παρελθόν. Επομένως το μέλλον δεν είναι απόλυτα άδηλον αλλά μπορείς αναλύοντας το παρελθόν και το παρόν να το προκαθορίσεις το μέλλον σε μεγάλο βαθμό. Ο χρόνος είναι ενιαίος και κυλά ή μάλλον εμείς κυλούμε σ΄ αυτόν διαγράφοντας το είναι μας. Εμείς για σκοπούς καλύτερης κατανόησης των πραγμάτων που ρέουν μέσα στο χρόνο τον καθορίσαμε σε παρελθόν παρόν και μέλλον!
-          Αμάν! Μια κουβέντα πήγα να πω κι εγώ και «έφυρες με»!
-          Ακόμη κάτι όμως. Και σε ατομικό επίπεδο αξίζει να μπορείς έστω και μερικές φορές να ζεις μέσα στο ενιαίο του χρόνου. Να μην ξεχνάς με συμβατικούς όρους το παρελθόν σου, να απολαμβάνεις το παρόν σου και να ζεις το μέλλον σου με μια φαντασία σχεδόν πραγματική! Αυτό το μέλλον που είναι άδηλον!
-          Πραγματικά «έφυρες με»!

Κ.Α.Χ.

3.12.2014

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου