Αναζήτηση αυτού του ιστολογίου

Σελίδες

Σάββατο 6 Δεκεμβρίου 2014

Ο ΄Αγιος Νικόλαος

O ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
Τον Άγιο Νικόλαο τον «γνώρισα» καλύτερα ως τον προστάτη των ναυτικών μέσα από τα  διηγήματα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη. Σε αρκετά διηγήματά του που αναφέρονται στις φουρτούνες της θάλασσας και τους ναυτικούς μνημονεύει τον ΄Αγιο Νικόλαο ως τον προστάτη τους και το καταφύγιο τους. Η πρώτη φορά που διάβασα για τον Άγιο Νικόλαο ως τον προστάτη των ναυτικών ήταν μέσα από ένα κείμενο του αναγνωστικού της δευτέρας του δημοτικού. Στο δημοτικό πήγα απευθείας στη δευτέρα τάξη. ΄Οπως έλεγαν τότε λόγω ημερομηνίας γέννησης θα «έχανα» χρόνο. Αντί τούτου ο πατέρας μου που ήταν δάσκαλος μού έκανε μερικά μαθήματα ανάγνωσης, γραφής και αριθμητικής και πήγα στο δημοτικό σχολείο Καιμακλίου, στο Αρρεναγωγείο και παρακάθισα σε εξετάσεις. ΄Ετσι με δέχτηκαν στη δευτέρα τάξη και αντί να «χάσω» χρόνο «κέρδισα» χρόνο! Αυτό μου βγήκε για καλό όταν στα δεκαεφτά μου έφυγα για πανεπιστημιακές σπουδές χωρίς να υπηρετήσω πρώτα τη στρατιωτική μου θητεία. Υπηρέτησα φυσικά αργότερα μετά τις μεταπτυχιακές μου σπουδές.
Λοιπόν εκείνο το ανάγνωσμα της δευτέρας δημοτικού ξεκινούσε με την πρόταση «έδωσε ο ΄Αη Νικόλας και ξεμπάρκαρε ο καπετάνιος στο νησί του για να περάσει εκεί το υπόλοιπο της ζωής του». Είχε μάλιστα και ένα σκίτσο που παρουσίαζε μια φιγούρα με πηλίκιο ναυτικού και με μπαστούνι  πάνω σε μια αποβάθρα. Νάσου ο Άγιος Νικόλαος ως προστάτης των ναυτικών ...
Στην οικογένεια μου το όνομα Νικόλαος υπήρχε ανέκαθεν, από τότε που κατάλαβα πως δίνουν ονόματα στους ανθρώπους όταν τους βαφτίζουν. Ο πατέρας μου είχε αδελφό Νικόλα, η μητέρα μου αδελφό Νίκο, εγώ αργότερα πεθερό Νίκο και σήμερα κόρη Νικολέτα.
Ο ΄Αγιος Νικόλαος  την μνήμη του οποίου εορτάζουμε στις έξι Δεκεμβρίου γεννήθηκε στα Πάταρα της Λυκίας τον τρίτο μετά Χριστόν αιώνα. Ας σημειωθεί ότι η μνήμη του εορτάζεται και από τη Ρωμαιοκαθολική εκκλησία. ΄Εγινε αρχιεπίσκοπος Μύρων και από τη θέση του αυτή προστάτευε φτωχούς και απόρους ιδρύοντας νοσοκομεία και φτωχοκομεία από μια τεράστια περιουσία που του είχαν αφήσει οι γονείς του. Ονομάζεται μυροβλύτης αφού σύμφωνα με την παράδοση τα λείψανα του ανέβλυζα μύρο.
Ο ΄Αγιος Νικόλαος είναι προστάτης όλων των ναυτικών όπως προανέφερα αλλά και του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Την ημέρα της γιορτής του όλα τα πλοία υπό ελληνική σημαία εορτάζουν. Το ίδιο και σε όλα τα λιμάνια της Ελλάδας. Στην Κρήτη υπάρχει πόλη με το όνομα του Αγίου και εκεί εορτάζουν τη μνήμη του με κάθε λαμπρότητα. Στην Κύπρο υπάρχει χωριό που φέρει επίσης το όνομα του Αγίου καθώς και πολλές εκκλησίες και παρεκκλήσια αφιερωμένα σ΄αυτόν.
Στη Δύση ο ΄Αγιος Νικόλαος ταυτίστηκε με τον γέροντα που τα Χριστούγεννα φέρνει δώρα στα παιδιά όπως στην Ανατολή ο ΄Αγιος Βασίλειος.
Κ.Α.Χ. 6.12.2014


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου